مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: اسپری حشره کش و افزایش احتمال ابتلا به سرطان در کودکان

 


یک آنالیز جدید که بر روی  مطالعات گذشته انجام شده است نشان میدهد که  ریسک ابتلا به سرطان در کودکانی که در معرض حشره کش ها و اسپری های خانگی قرار گرفته اند بالاتر است.   تیم تحقیقاتی دانشکده علوم بهداشتی تی اچ چان  وابسته به دانشگاه هاروارد به بررسی این احتمال پرداخته که آیا میتوان در تحقیقات گذشته بین حشره کش ها و ابتلا به سرطان پیوندی یافت.  از 277 مقاله ای که واجد شرایط لازم برای ورود به این مطالعه بودند 16 مقاله به صورت دقیقتر مورد بررسی قرار گرفته اند. نویسنده ی مقاله که در ژورنال طب اطفال ( pediatrics ) به چاپ رسیده است  علیرغم این که به این موضوع اذعان دارد که مقالات بیشتری باید در این زمینه انجام و بررسی شوند  تاکید میکند  که مجموع یافته ها دلالت بر این دارد که قرار گرفتن در معرض حشره کش های خانگی در کودکی با افزایش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها ی کودکان همراه است.
بزرگترین احتمالات خطر به صورت مشخص برای دو بدخیمی کودکان  لوکمی حاد  و لنفوم کودکان میباشد.
به عقیده ی نویسنده ی مقاله ( چن شنگ لو دکترای بهداشت محیط از دانشگاه هاروارد) بدترین نوع تماس با سموم برای کودکان از طریق اسپریهای خانگی صورت میگیرد به این دلیل که برخلاف سموم استفاده شده در فضای بیرونی،  افراد در خانه در فاصله ی نزدیکتری قرار دارند و رقیق سازی در مقایسه با حشره کش های فضای بیرونی صورت نمیگیرد.
حشره کش ها در غذا، در اسپری ها ، در محصولات کنترل جوندگان و موشها، و همینطور در محصولات حیوانات خانگی و چمن کاری نیز یافت میشوند. به والدین توصیه میشود که از حشره کشها ی سمی در فضای خانه، حیاط یا جایی که کودکان بازی میکنند استفاده نکنند و از استفاده از محصولات قویتر ضد سوسک یا اسپری های پخش کننده در وسعت زیاد نیز اجتناب کنند.
پروفسور لو به این نکته اشاره دارد که کودکان مشخصا بیشتر در خطر هستند به این دلیل که کبدشان هنوز کاملا تکامل نیافته و قادر به سم زدایی این حشره کشها نیست.
نویسنده پیشنهاد میکند که از حشره کش های خانگی تنها در در مواقع لزوم استفاده شوند. به این دلیل که مدتها پس از مصرف حشره کش مقادیر رقیقتری از آن در هوا میماند حداقل به مدت پیشنهاد شده در روی برچسب اسپریهای حشره کش از ایستادن در آن محیط خودداری شود و بهتر از همه این واقعیت که به عنوان یک راه حل سریع به حشره کشها اتکا نکنیم.
 مقالات بیشتری برای اثبات ارتباط بین  قرار گرفتن در معرض سموم خانگی و ابتلا به سرطان نیاز است.

جهت دریافت عناوین جدیدترین اخبار پزشکی آماده شده توسط پزشکان مرکز در قسمت اخبار ثبت نام کنید.


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات