مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.::
کلینیک گفتاردرمانی و اختلالات بلع

 

واحد گفتاردرمانی

(درمان اختلالات حرکتی دهان و بلع)

 

به طور کلی، دیسفاژی اصطلاحی است که برای توصیف یک شکایت یا اختلال در بلع به کار می­رود. از نظر وقوع، بین 8000 تا 12000 هزار نفر در طول یک سال فوت می­کنند که در بیشتر آنها، اختلال در بلع تشخیص داده نمی­شود. حدود 10 تا 15 میلیون نفر از افراد، مبتلا به اختلال در بلع بوده و با آن زندگی می­کنند. از نظر شیوع نیز تقریبا 1 نفر از هر 17 نفر از اختلال در بلع رنج می­برد.

اختلال در بلع و پیامدهای ناشی از آن به طور کلی منجر به کاهش کیفیت زندگی بیماران می­گردد که این مورد لزوم توجه به تشخیص و مداخله زودهنگام برای این اختلال خصوصا در افراد مبتلا به سکته­ی مغزی را نشان می­دهد.

اختلال در بلع منجر به آسپیراسیون پنومونی، کاهش وزن و سوء تغذیه، دهیدراسیون، بهداشت ضعیف دهان، تحت تأثیر قرار گرفتن رژیم غذائی و کاهش کیفیت زندگی می­گردد.

 

انواع اختلالاتی که در واحد گفتاردرمانی مورد درمان قرار می گیرند:

اختلال در بلعیدن غذا

ضعف در جویدن غذا

آبریزش از دهان

ضعف در تلفظ صداها

سنگین بودن حرکت دادن زبان

پایین بودن وضوح گفتار

گرفتگی صدا

پایین بودن بلندی صدا

مشکل در تلفظ صحیح صداها

و ...

 

 

پاسخ به برخی سوالات شما

 

1)    سلام، پدر من یک ماه پیش دچار سکته مغزی شدند و در این یک ماه با لوله تغذیه میشن، خواستم بدونم آیا الان میشه روی بلعشون کار کرد که بتونن از طریق دهان غذا بخورن؟

پاسخ:

سلام، ابتدا باید نوع و شدت سکته مشخص بشه و فرد از لحاظ بالینی در کلینیک مورد ارزیابی قرار بگیره، بعد جواب قطعی داده شه. اما اکثر افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در اثر درمان، قادر به دریافت مواد غذایی از راه دهان می شوند

 

2)    با عرض سلام و خسته نباشید مادر من در اثر سکته مغزی قادر به حرف زدن نیست. آیا راهی برای درمان هست؟ وچه مدت زمان میبرد؟ با تشکر

پاسخ:

سلام، سوال شما بسیار جامع است، ابتدا باید موارد زیر مشخص شود:

چند روز یا چند ماه از سکته ی ایشان می گذرد؟ (هرچه مدت کمتری از زمان سکته گذشته باشد، درمان راحت تر است)

سمت راست بدن ایشان دچار فلجی شده است یا فقط کمی ضعف در اندام سمت راست بدن مشاهده می شود؟ (اگر ضعف باشد درمان گفتاری هم بهتر صورت می گیرد)

ایشان قادر به بیان چند کلمه ی گفتاری می باشند؟

چقدر قادر به پیگیری دستورات می باشند؟ (مثلا به مادرتان بگویید: دستت را بالا ببر، چشمت راببند، دهانت را باز کن و . . . )

 بسته به پاسخ این سوالات، مدت زمان گفتاردرمانی متفاوت است. اما گفتاردرمانی همیشه در برقراری ارتباط افراد سکته ی مغزی موثر واقع می شود.

 

3)    سلام پدر بزرگ من سکته مغزی کرده وطرف راست بدنش فلج شده ونمیتونه حرف بزنه والان 1ماه که سکته کرد باید برای حرف زدنش چی کار کرد ؟

سلام به شما

مهمترین چیز برای شما از دست ندادن زمان است.بهتر است هرچه سریعتر به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید.اما خودتان هم می توانید بیمارتان را در 6 مقوله ی درک شنیداری، بیان، تکرار، نامیدن، خواندن، نوشتن ارزیابی کنید.برای این کار می توانید با کلینیک تماس گرفته و راهنمایی های بیشتری دریافت کنید.

 

4)    باسلام مادرمن چهارماه پیش درخواب دچارسکته مغزی شدن وازناحیه سمت راست فلج شدن وقادربه حرف زدن نبود. ما سی جلسه فیزیوتراپی بردیم هیچ تغییری نکرد ولی تازگی کمی حرف میزنه ولی نامفهوم درضمن دیابت هم دارن روزبه روز ضعیفتر میشن وزیاد  غذا نمیخورن و دست راست انگشتاشون حالت مشت محکم بسته میشه بازکردنشون یکم بادرده و پاودست سمت راست ورم هم میکنه بدخلقی هم زیاد داره لطفا راهنمایی کنید باسپاس

 

پاسخ:

با سلام

توصیه میشه تا زمان رو از دست ندادید حتما به گفتاردرمانی مراجعه کنید. مادر شما برای بهبود وضعیت حرف زدنشان حتما به گفتاردرمانی نیاز دارند.

 


گفتار درمانی, اختلال بلع, آبریزش دهان, جویدن, گرفتگی صدا


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات