مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: مصرف روزانه آسپیرین مفید است یا مضر؟

 


مصرف روزانه آسپیرین مفید است یا مضر؟
بسیاری از مردم روزانه یک قرص آسپیرین مصرف می کنند و این کار را برای کم کردن ریسک ابتلا به سکته قلبی یا مغزی انجام می دهند. اما مصرف آسپیرین چندان هم بی خطر نیست. به عنوان مثال مصرف آسپیرین احتمال خونریزی داخلی را بالا می برد. پس در نهایت این سؤال زیاد مطرح می شود: "آیا بالاخره من روزی یک آسپیرین مصرف کنم یا نه؟"
در ماه گذشته سه مقاله بسیار جالب در مجله لنست (The Lancet) به چاپ رسید که پارامترهای تازه ای را به معادله آسپیرین اضافه می کنند. در این مطالعات پروفسور راتول از دانشگاه آکسفورد و همکارانش به این نتیجه رسیدند که در افراد میانسال مصرف روزانه یک قرص آسپیرین می تواند احتمال ابتلا به چندین سرطان را کاهش دهد و این اثر تنها بعد از دو تا سه سال ظاهر می شود درحالی که پیش از این تصور می شد که شروع اثر پس از حدود ده سال است.
علاوه بر این آنها این احتمال را مطرح کردند که مصرف روزانه آسپیرین ممکن است از سرایت سلولهای سرطانی که از قبل در بدن فرد وجود دارند به نقاط دیگر بدن جلوگیری کند. با مقایسه سود و زیان مصرف آسپیرین می بینیم که از طرفی این دارو شانس ابتلا به سکته قلبی و مغزی و سرطان را کم می کند و از طرفی احتمال خونریزی داخلی را زیاد می کند.
با این حال راتول و همکارانش پاسخ قطعی به این پرسش همیشگی نمی دهند: "بالاخره آسپیرین مصرف کنم یا نه؟!!" .   اما حداقل می توان گفت که این مطالعات اخیر کفه ترازو را به سمت "مصرف کنم" پایین می برد زیرا آنها نه تنها فواید جدیدی را مطرح کردند بلکه مشاهده کردند که احتمال خونریزی داخلی به مرور زمان کم می شود.
در اینجا این پرسش مطرح می شود که: آیا وقت آن نرسیده که سازمانهای بهداشتی استفاده روزانه از آسپیرین را برای عموم مردم توصیه کنند؟  به این پرسش در یک مقاله جنبی در همین شماره اخیر مجله لنست پاسخ داده شده است:  "ما هنوز آمادگی نداریم که مصرف مرتب آسپیرین را برای پیشگیری از سرطان توصیه کنیم". یک علت برای صبر بیشتر این است که مطالعات بزرگی مانند    WHS و PHS انجام شده که منتظر نتایج طولانی مدت آنها هستیم و این نتایج پاسخ این پرسش را مشخص خواهند کرد اما شکی نیست که مطالعه اخیر راتول ما را یک قدم به پاسخ مثبت به پرسش فوق نزدیک کرده است.

در نهایت انچه در حال حاضر می توان گفت این است که مصرف روزانه آسپیرین برای فرد سالم بدون عوامل مستعد کننده سکته قلبی و سکته مغزی توصیه نمی شود و برای افراد دارای عوامل مستعد کننده نیز باید با تجویز پزشک صورت گیرد.
مطالب بیشتر را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

با وارد کردن ایمیل خود در بخش اشتراک خبرنامه در صفحه اصلی آخرین اخبار پزشکی و سلامت را در ایمیل خود به صورت دوره ای دریافت نمایید.


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات