مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: کمبود ویتامین دی با بیماری آلزایمر ارتباط دارد

 



کمبود ویتامین دی با بیماریهای مختلفی مانند پوکی استخوان، سرطان، ضعف عضلای، بیماری قلبی و آسم دربچه ها مرتبط است. بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله جاما نورولوژی چاپ شده مشخص شده که کمبود شدید ویتامین دی باعث مشکلات شناختی در فرد می شود. محققین می گویند که افراد با  کمبود ویتامین دی در معرض احتمال بالاتری از ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
 کمبود ویتامین دی که  در جامعه ما بسیار شایع است به مقدار کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر خون گفته می شود. شیوع آن در آمریکا حدود 42% از افراد بالغ است که این میزان در افراد بالای 65 سال به بیش از 50% می رسد.
سه عامل مهم کمبود ویتامین دی عبارتند از:
-    کمبود در معرض آفتاب قرار گرفتن که بخصوص در خانمهای ایرانی بسیار شایع است. از آنجا که اشعه خورشید موجب تولید ویتامین دی در بدن می شود کسانی که مناطق گرم زندگی می کنند و کمتر بیرون می روند یا به هر دلیل تابش خورشید بر بدن آنها کم است دچار کمبود این ویتامین می شوند
-    پوست تیره. اگرچه رنگدانه ملانین در افراد با پوست تیره موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست می شود موجب کاهش توانایی پوست برای تولید ویتامین دی نیز می شود.
-    کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی دریافتی: به عنوان مثال کسانی که رژیم گیاهخواری سخت دارند زیرا منابع مهم ویتامین دی در غذاهای حیوانی است. بهترین منابع شامل ماهی و روغن ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، شیر غنی شده با ویتامین دی و جگر می باشند.
امروزه بیشتر مردم می دانند که ویتامین دی در تحکیم استخوان نقش دارد و برخی می دانند که این ویتامین در مقابله با برخی بیماریها مؤثر است اما مطالعات اخیر بتدریج نقش آن را در سایر نقاط بدن مشخص می کند. مشخص شده است که گیرنده ویتامین دی در تمام اندامهای بدن از جمله مغز وجود دارد. کشف این موضوع موجب شده که از این مولکول به عنوان یک نشانگر احتمالی در بیماریهایی مانند دمانس (dementia) و آلزایمر (Alzheimer’s disease) نام برده شود.
 در مطالعه اخیر که بر روی 382 نفر فرد مسن انجام شده وضعیت شناختی و سطح خونی ویتامین دی مورد بررسی قرار گرفته است. از این تعداد 61% دچار کمبود ویتامین دی بودند. اما میزان آن در کسانی که دچار مشکلات شناختی بودند کمتر بود. این افراد به مدت 5 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که دچار کمبود ویتامین دی بودند بیشتر از بقیه دچار مشکلات حافظه اپیزودیک (نوعی از حافظه که مربوط به رویدادهای زندگی ما و توالی آنها است) و بیماریهای شناختی شدند اما از نظر حافظه سمانتیک (نوعی از حافظه که مربوط به معانی، واقعیتها و علم ما از جهان خارج است) فرقی با بقیه نداشتند.
در نهایت نویسندگان می گویند: کمبود ویتامین دی با کاهش سریعتر حافظه اپیزودیک و عملکرد فرد همراه است که می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر شود. با این وجود فواید استفاده از مکملهای حاوی ویتامین دی برای همه افراد هنوز ثابت نشده است. در آینده مشخص می شود که آیا استفاده از این مکملها موجب کاهش سرعت زوال مهارتهای شناختی می شود یا نه.
جهت آگاهی از مهمترین اخبار حوزه سلامت که توسط پزشکان متخصص انتخاب می شود در خبرنامه مشترک شوید.


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات