مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: تکنولوژی ها و روشهای درمانی جدید در توانبخشی سکته مغزی (قسمت اول)

 



1394/06/11-13:20:27
گروه : سکته مغزی، ضربه مغزی

در این مقاله و چهار مقاله بعدی به بررسی اجمالی چهار روش از جدیدترین روشهای درمانی در سکته مغزی می پردازیم.

سکته مغزی نخستین عامل ناتوانی در جهان و یکی از مهمترین علل مرگ و میر می باشد. بیشتر کسانی که از سکته مغزی جان سالم بدر می برند برای باقی عمر خود دچار ناتوانی هایی می شوند که در انجام کارهای روزمره آنها اختلال ایجاد می کند. مهمترین روش درمانی برای کاهش این ناتوانی ها و بهبود کیفیت زندگی این بیماران توانبخشی است.

تا همین چند سال اخیر، توانبخشی سکته مغزی (و به مانند آن ضربه مغزی، ام اس و سایر بیماریهای مغزی که فلج ایجاد می کنند) عمدتاً شامل تکنیکهای جبرانی بود. این تکنیکها روشهایی هستند که به بیمار کمک می کنند که با استفاده از اندامهای سمت سالم خود کارهای روزمره را انجام دهد. دلیل این امر نا امیدی از بهبود سمت صدمه دیده بود. علاوه بر آن در بیشتر کلینیکهای فیزیوتراپی و کاردرمانی درمانگرها به چند روش شناخته شده برای درمان سمت ضعیفتر روی می آورند. از جمله این روشها می توان به تکنیکهای نورودولاپمنتال (neurodevelopmental techniques)، روش پی ان اف (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation)، و تحریک الکتریکی ماهیچه ها اشاره کرد. همچنین بر اساس یک عقیده غلط بهبودی پس از سکته مغزی تنها در 6 تا 9 ماه اول اتفاق می افتد و پس از آن انتظار بهبودی بیشتر نمی رود. باید توجه داشت که جدیدترین مطالعات توانبخشی عصبی نشان می دهد که تغییرات عملکردی در سطح مغز (neural plasticity)، که همان توانایی مغز در ترمیم می باشد یک پروسه همیشگی است و سالها پس از سکته مغزی نیز قابل ایجاد می باشد.

در طی سالهای اخیر فهم ما از پروسه بهبود بعد از سکته مغزی به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. در نتیجه، روشها و تکنولوژیهای جدیدی در حیطه طب فیزیکی و توانبخشی و به طور خاص توانبخشی عصبی معرفی شده اند که چشم انداز روشن تری را پیش روی بیماران قرار داده اند.

در این مقاله و چهار مقاله بعدی به معرفی برخی از مهمترین و جدیدترین روشها در درمان سکته مغزی می پردازیم. این روشها شامل موارد زیر می باشد:

1-   روش توانبخشی عملکردی با شدت بالا (Intensive task-specific approach)

2-   تحریکات غیر تهاجمی مغز (Non-invasive brain stimulation)

3-   توانبخشی در محیط واقعیت مجازی (Virtual Reality Rehabilitation)

4-   توانبخشی روباتیک (Robotic Rehabilitation)

 


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات