مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: تکنولوژی ها و روشهای درمانی جدید در توانبخشی سکته مغزی (قسمت دوم)

 



1394/06/11-13:51:44
گروه : سکته مغزی، ضربه مغزی

روش توانبخشی عملکردی با شدت بالا. در این روش تمرینات با توجه به زندگی روزمره طراحی شده و به دفعات زیاد در روز انجام می شوند

توانبخشی عملکردی با شدت بالا

یکی از دانشمندان برجسته در زمینه عصب شناسی به نام نودو (Nudo) در یک سری آزمایشات جالب نشان داد که ترمیم عصبی به انجام یک سری تمرینات عملکردی بستگی دارد نه تنها به انجام حرکات ورزشی و تقویتی در اندام (مرجعهای 1 تا 4). منظور از تمرینات عملکردی یعنی تمریناتی که بر اساس کارهای روزمره شبیه سازی شده باشد مانند دراز کردن دست برای گرفتن یک جسم و سپس بردن آن به سمت دهان، یا عمل نشستن، یا شانه کردن موها و غیره. در این  آزمایشات میمونهایی که فقط تمرینات تقویتی در اندام فلج خود انجام دادن بهبود کمی داشتند اما آنهایی که تمرینات عملکردی را به تعداد زیاد انجام دادند بهبود بیشتری داشتند. او همچنین دریافت که در گروه دوم سلولهای سالم مغزی در همسایگی منطقه آسیب دیده وظیفه سلولهای این منطقه را به عهده می گیرند.

در دو مطالعه دیگر (مرجعهای 5 و 6) نشان داده شد که بر اثر تمرین از نوع عملکردی تغییرات طولانی مدت و ساختاری در قشر مغز ایجاد می شود.

سه فاکتور مهم در انجام یک برنامه درمانی موفق برای بیمار سکته مغزی شامل موارد زیر است:

1-   تمرین باید عملکردی باشد. برای ایجاد تغییر در اتصالات سلولی عصبی باید از تمریناتی که بر اساس کارهای روزمره طراحی شده استفاده کرد و نه تنها حرکت دادن اندامها.

2-   تمرین باید به تعداد زیاد تکرار شود. تعداد تکرار نقش بسیار مهمی در ایجاد تغییر در سطح مغز (پلاستیسیته عصبی) و یادگیری دارد.

3-   تأخیردر درمان موجب بوجود آمدن رفتارهایی می شود که در روند درمانی اختلال ایجاد می کند.

 

نتیجه گیری نهایی در مورد شواهد علمی در زمینه استفاده از رویکرد توانبخشی عملکردی با شدت بالا:  شواهد برای استفاده از این نوع درمان برای بهبود حرکات در اندامهای فوقانی و تحتانی از نوع قوی (سطح 1a) می باشد.

مراجع:

1- A squirrel monkey model of poststroke motor recovery. Nudo RJ, Larson D, Plautz EJ, Friel KM, Barbay S, Frost SB. ILAR J. 2003;44(2):161-74. Review.

J Neurophysiol. 2003 Jun;89(6):3205-14.

2- Postinfarct cortical plasticity and behavioral recovery. Nudo RJ. Stroke. 2007 Feb;38(2 Suppl):840-5. Review.

3- Mechanisms for recovery of motor function following cortical damage.

Nudo RJ. Curr Opin Neurobiol. 2006 Dec;16(6):638-44. Epub 2006 Nov 3. Review.

4- Cortical plasticity after stroke: implications for rehabilitation. Nudo RJ, Friel KM. Rev Neurol (Paris). 1999;155(9):713-7. Review.

5- Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning. Karni A, Meyer G, Jezzard P, Adams MM, Turner R, Ungerleider LG. Nature. 1995 Sep 14;377(6545):155-8.

 

6- Rapid plasticity of human cortical movement representation induced by practice. Classen J, Liepert J, Wise SP, Hallett M, Cohen LG. J Neurophysiol. 1998 Feb;79(2):1117-23.

 


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات