مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: انواع سکته مغزی

 



1394/06/12-9:27:32
گروه : سکته مغزی، ضربه مغزی

سکته مغزی چه انواعی دارد و چگونه اتفاق می افتد؟

انواع سکته مغزی




دو نوع اصلی از سکته مغزی وجود دارد. در نوع اول که به آن سکته ایسکمیک می گویند بر اثر ایجاد لخته در یکی از رگهای مغز خونرسانی به قسمتی از مغز قطع می شود. این نوع عامل هشتاد درصد سکته های مغزی است.   در نوع دوم که به آن سکته هموراژیک می گویند بر اثر پارگی یکی از رگهای مغز خونرسانی به قسمتی از آن قطع می شود.



انواع سکته مغزی



 

در تصویر زیر یکی از رگهای تغذیه کننده مغز را میبینید توجه کنید که بر اثر رسوب چربی در دیواره آن به شدت تنگ شده است این رگ تنگ شده بسیارمستعد ایجاد لخته است. 

لخته در رگ


در تعدادی از سکته های معزی ایسکمیک لخته در همان محل تشکیل نمیشود بلکه در محل دیگری مانند قلب تشکیل شده و سپس با فشار خون کنده شده و به طرف رگهای مغزی حرکت میکند. این لخنه در رگ مغزی گیر کرده و موجب سکته میشود. به این نوع از سکته مغزی سکته از نوع امبولیک میگویند. 


سکته از نوع آمبولیک






یکی از مهمترین مشکلاتی که موجب سکته مغزی از نوع خونریزی دهنده یا هموراژیک میشود آنوریسم شریانی می باشد. در این بیماری به علت ضعف دیواره رگ دیواره آن به سمت بیرون فتق می کند و کیسه های تشکیل میدهد که مستعد پارگی و خونریزی هستند. مهمترین علامت پارگی آنوریزم سردرد بسیار شدید ناگهانی و بدنبال آن کاهش سطح هوشیاری است. پس این نوع سردردها را جدی بگیرید. مالفورماسیونهای عروقی یکی دیگر از علل مهم خونریزی داخل بافت مغز است. در این حالت ارتباط غیر طبیعی بین شریان و ورید بوجود می آید که به صورت یک کلاف از رگ با دیواره سست و مستعد به پارگی است. این کلافها معمولا از بدو تولد وجود دارند و بی علامتند. این کلافها در هر جایی ممکن است باشند ولی شایعترین محل مغز و نخاع است. این کلافها که در حدود یک درصد افراد وجود دارد معمولا همیشه بدون علامت میمانند ولی اگر بزرگ شوند علایم فشاری روی مغز ایجاد میکنند مانند سردرد و فلج اندامها همچنین اگر پاره شوند موجب سکته مغزی از نوع هموراژیک میشوند.

 

 

 


 

سکته مغزی از نوع هموراژیک




سایر علل خونریزی در بافت مغز: فشار خون بالا و کنترل تشده به مدت طولانی که موجب سستی دیواره رگها میشود، ضربه به سر و برخی داروهای با خواص یا عوارض ضد انعقاد می شود.

 

 


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات