مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

1395/09/29-15:12:29
گروه : بیماریهای عصبها، ماهیچه ها و استخوان

بیرون زدگی دیسک کمر و راه درمان

بیرون زدگی دیسک کمردر اثر فشار ناگهانی یا تکراری در کمر مثلاً به علت بلند کردن مدام اشیای سنگین یا چاقی، به وجود می آید.

نشانه های فتق دیسک بستگی به محل دقیق آن در ستون فقرات دارد. گاهی هم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. به عنوان مثال شایعترین محل درگیری دیسک کمری  بین مهرههای ۴ و ۵ می باشد که باعث بروز درد تیرکشنده ای از باسن به طرف پشت ران و پایین ساق پا می شود. بیرون زدگی دیسک زمانی اهمیت دارد که دیسک بیرون زده به عصبهای نخاعی اطراف خود فشار وارد آورد. در این صورت فرد دچار کمر درد، درد اندام تحتانی یا هردو می شود. از علائم دیگر دیسک بیرون زده کاهش حس یا احساس گزگز و مورمور در قسمتی از پا است. در موارد شدید این بیماری می تواند موجب اختلال در کنترل ادرار در فرد شود که در این صورت هرچه سریعتر باید عمل جراحی صورت گیرد.

راه های درمان غیر جراحی

درمان دیسک کمر با استفاده از دارو ها

95 درصد موارد بیرون زدگی دیسک کمر باید با روشهای غیر جراحی درمان شود.

معمولاً داروهای ضد درد و ضد التهاب، اولین راه حل درمانی در برخورد با کمردردها و درد دیسک کمر را به خود اختصاص می دهند، از جمله داروها در این راستا می توان به استامینوفن ، ایپوپروفن، دیکلوفناک اشاره کرد.

دارو های شل کننده عظلانی نیز دردرمان کمردرد و درد دیسک کمر جایگاه شایعی را به خود اختصاص داده اند ولی محل تاثیر واقعی این داروها، سیستم اعصاب مرکزی است. از جمله این داروها می توان بکلوف و تیزانیدین را نام برد.

درمان دیسک کمر با استراحت و فیزیوتراپی

خم شدن، یابلند کردن اشیاء سنگین می توانند کمردرد را تشدید کنند و ممکن است محدود کردن اینگونه کارها بسادگی باعث بهبود درد دیسک کمر بیمار شود . بررسی‌های علمی نشان داده‌است که علائم تحریک عصب سیاتیک و درد بیماران پس از سه ماه درمان داروئی و استراحت نسبی و فیزیوتراپی٬ در ۷۵ ٪ موارد بهبود یافته‌است.  البته در فتق دیسک کمر عضلات کمری به اسپاسم فرو می‌روند و گودی کمر کمتر و تقریبا صاف می‌شود پس باید با حرکات کششی  و تمرینات مناسب اسپاسم عضلات را از بین برد.  فیزیوتراپی با ماساژ عمیق بافت ها ی بدن ، درمان های گرم و سرد، تحریک الکتریکی مانند TENS  (تحریکات الکتریکی عصب از راه پوست) و آب درمانی به بهبود درد دیسک کمر کمک میکند .

درمان دیسک کمر با لیزر درمانی و الکتروتراپی

استفاده از لیزر در کنار سایر روش های درمانی تا حدی به کاهش التهاب وتسریع خونرسانی وترمیم موضع کمک مینماید و همچنین درکاهش دردبیمار موثر است. این آثار از طریق مکانیسم های گرمازا (کمتر) وغیر گرمایی (بیشتر) لیزر صورت میگیرد.متاسفانه برخلاف ظاهر سایر مدالیته های درمانی (خصوصا الکتروتراپی) در درمان فتق دیسک بین مهره ای تاثیر چندانی از خود نشان نداده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور